Bu değişiklikle, araç sahipleri ve sigorta şirketlerinin sorumluluk alanları yeniden tanımlanırken, perte ayrılma süreci daha sistematik hale getirilecek.
Onarım mı, pert mi? Yüzde 60 sınırı belirleyici olacak
Yeni uygulamaya göre, aracın tamir masrafı piyasa değerinin yüzde 60’ının altındaysa, sigorta şirketi aracı onarmakla yükümlü olacak. Bu değerlendirme, eksper tarafından hazırlanacak rapora dayandırılacak. Böylece araç perte çıkarılmadan tamir edilerek tekrar trafiğe kazandırılabilecek.
Kritik parçalar doğrudan pert nedeni sayılacak
Bazı temel ve hayati parçalar için istisnalar getirildi. Tavan sacı, ana şasi, hava yastığı sistemleri ve elektrikli araç bataryaları gibi bileşenlerde hasar bulunması durumunda, tamir masrafı yüzde 60’ın altında kalsa dahi araç “ağır hasarlı” kabul edilecek. Bu karar, yol ve yolcu güvenliği ile aracın yapısal bütünlüğü dikkate alınarak alındı.
Sigorta süreci eksper raporuna göre işleyecek
Hasarlı araçlarla ilgili nihai karar eksper raporu ile verilecek. Eksperler, aracın tam hasarlı mı yoksa ağır hasarlı mı olduğuna karar verecek. 5 iş günü içinde hazırlanacak rapor, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne gönderilecek ve sigorta sürecinin temel dayanağı olacak.
Hurda kaydı olan araçlarda ikinci el riski
Yeni düzenlemeye göre ağır hasarlı olarak kayda geçen araçlar, ikinci el piyasasında ciddi değer kaybı yaşayacak. Her ne kadar tamir edilse de, geçmiş hasar kaydı alıcılar tarafından olumsuz karşılanabileceği için, bu araçların fiyatları benzer durumdaki sağlam araçlara göre yüzde 30 ila 50 daha düşük olabilecek.
Bu kapsamda araç sahiplerinin, hasar sonrası süreçte bilinçli hareket etmeleri ve eksper raporlarını dikkatle takip etmeleri büyük önem taşıyor.