Geçtiğimiz yıl ilk kez Resmî Gazete'de yayımlanan ve ölçme değerlendirme konusunda çerçeve bir düzenleme olan Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği ile okullarda ortak sınavlar, konu dağılım tabloları ve sınavlarda açık uçlu sorular gibi yenilikler getirildi.
Yeni müfredatla eğitimde "öğrenci merkezli" ve "beceri odaklı" bir anlayış benimsenirken, değerlendirme sisteminde önemli değişiklikler yapıldı. Artık öğretmenler, öğrencilerin gelişimini yakından izleyebilecekleri tanılayıcı, biçimlendirici ve düzey belirleyici değerlendirme yöntemlerini kullanarak "süreç odaklı ölçme" yöntemine geçiyor.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin bir parçası olan bu sistem, öğrencilerin bilgi ve beceri düzeylerindeki gelişmeleri sürekli takip etmeyi ve onlara anında geri bildirim sağlamayı hedefliyor. Böylece eğitim süreci daha etkili ve sürekli iyileştirilecek.
Eski bilgilerle yeni öğrenilenler arasında köprü kurulacak
Yeni müfredat kapsamında hazırlanan ders kitaplarında, öğrencinin zihinsel, duygusal ve sosyal gelişimini bir bütün olarak gören "bütüncül eğitim" yaklaşımı esas alınıyor. Bu kitaplar, sadece teorik bilgileri değil, günlük yaşamla da bağlantı kurarak öğrencilere pratik çözümler sunuyor. Ayrıca öğretmenler için derslerde kullanılabilecek farklı yöntem ve uygulama örnekleri de sunuluyor.
"Süreç odaklı ölçme" sisteminde öğretmenler, ders başlamadan önce öğrencilerin önceden öğrendikleri bilgileri çeşitli araçlarla ölçerek, konuya giriş yapacak. Ardından, eski ve yeni bilgi arasında bağlantılar kurarak derslerin ilgi çekici ve günlük hayata uyumlu olmasını sağlayacak.
Öğretmenler ayrıca öğrencilerin eğitim süreçlerinde eksikleri olan veya ileri düzeyde bilgiye sahip olanları belirleyerek, "destekleme" veya "zenginleştirme" eğitimleri planlayacak. Eksik bilgiye sahip öğrencilere destek sağlanırken, ileri düzeydeki öğrenciler içinse ek zenginleştirme çalışmaları yapılacak.
Öğrenciler kendilerini ve akranlarını değerlendirecek
Yeni müfredatta, öğrencilere verilen görevler ve projelerle birlikte süreç odaklı geri bildirimler sağlanacak. Grup çalışmaları, tartışmalar ve öz/akran değerlendirmeleri gibi yöntemler kullanılarak öğrencilerin gelişim süreçleri izlenecek. Dijital teknolojiler de bu süreçte aktif öğrenmeyi destekleyecek.
Örneğin, sınıf içinde grup çalışması yapılacaksa, her öğrencinin bu çalışmada aktif rol alması sağlanarak, sosyal becerileri geliştirilecek. Öğrencilerin her adımı öğretmenler tarafından izlenecek ve hangi kazanımların elde edildiği değerlendirilecek. Aynı zamanda öğrencilerden, hem kendilerini hem de grup arkadaşlarını değerlendirmeleri istenecek.
Öğretmenler ve veliler için yeni materyaller hazırlandı
Süreç odaklı ölçme anlayışının etkin bir şekilde uygulanabilmesi için öğrencilere, öğretmenlere ve velilere yönelik çeşitli materyaller hazırlandı. Velilere yönelik bilgilendirme kılavuzları, öğrencilerin eğitim süreçlerine aktif katılımlarını sağlamayı amaçlıyor.
Ayrıca, ortaöğretime yeni başlayan öğrenciler için bu yıl ilk defa "Liseye Hoş Geldin" kitabı hazırlandı. Bu kitap, öğrencilere lise derslerini tanıtarak, derslere nasıl çalışmaları gerektiğine dair rehberlik edecek.
Öğretmenler için hazırlanan kılavuzlar ise yeni müfredatla uyumlu olarak, süreç odaklı değerlendirme yaklaşımını nasıl kullanacaklarına dair pratik bilgiler sunuyor.