Bu tarihten sonra, otomobil markaları ellerinde bulunan ve GSR özelliği taşımayan araçları, bir önceki yılın toplam satışının yüzde 10'unu aşmayacak şekilde satabilecek. Sektör temsilcileri, markaların elinde GSR özelliği taşımayan 50 binden fazla araç bulunduğunu ifade ediyor.

Geçtiğimiz günlerde alınan bir kararla uygulamanın kapsamı genişletildi. Ulusal tip onayı ile üretilen araçlar için bu tarih 31 Ağustos'a ertelendi. Ancak, bu erteleme ithal otomobiller için geçerli değil.

Çin’den İthal Araçlara %40 Gümrük Vergisi

Bir diğer yeni düzenleme ise 8 Temmuz Pazartesi günü yürürlüğe girecek. Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre, Çin'den ithal edilen tüm yakıt tiplerindeki binek araçlara %40 ilave vergi getirildi ve en düşük gümrük vergisi 7 bin dolar olarak belirlendi.

Türkiye’de satış yapan Çinli marka sayısı 10'u aşarken, bu markalar toplam pazarda %10 seviyelerine ulaştı. En fazla satışı ise yerli markaları da geride bırakan Chery gerçekleştirdi.

700 Bin Liralık Zam Beklentisi

%10 mevcut verginin üzerine %40 ek gümrük vergisi, KDV ve ÖTV eklenince Çinli otomobillerde fiyat artışlarının 400-700 bin TL arasında olacağı tahmin ediliyor.

Bu durum, markaların Türkiye’ye yönelik üretim planlarını yeniden gözden geçirmelerine yol açabilir.

Haziran ayında otomotiv pazarında yıllık olarak bir düşüş yaşansa da satışlar 100 bin barajını aştı. 2023 yılı Haziran ayına göre %5,3 azalarak 106 bin 238 adet oldu. Satışlar, yürürlüğe girecek bu iki önemli kararın etkisiyle arttı.

Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2024 yılı Ocak-Haziran döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre %3,7 artarak 577 bin 981 adet oldu.

Otomobil satışları %7,3 artarak 462 bin 955 adede ulaşırken, hafif ticari araç pazarı %8,7 azalarak 115 bin 26 adet oldu.

Kaynak: NTV