Ülkenin meyve ve sebzelerinden elde edilen ürünlerin dış satımı, yıllık bazda ilk defa 2,5 milyar doları aşarken, bu grubun en önemli dış satım kalemi meyve suları oldu ve 472 milyon dolarlık bir hacme ulaştı.

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, ülkede üretilen 27 milyon ton meyve üretiminin yüzde 10'unun meyve suyu endüstrisinde işlendiğini ve değerlendirildiğini belirterek, 2024 yılında sektörün 500 milyon dolarlık bir dış satım hedefine odaklandığını dile getirdi.

2028'de 1 milyar dolarlık dış satım hedefleniyor

Uçak, Türkiye'nin iç pazarında şeftali, kayısı, vişne ve portakal sularının yaygın bir tüketim gördüğünü vurgulayarak, "Türkiye'nin konsantre (yarı mamul) ihracatının önemli bir kısmı elma suyu konsantresinden sağlanmaktadır. Nar ve siyah havuç konsantresi gibi ürünler, Türkiye'nin uluslararası arenadaki rekabet gücünü artıran ürünler arasında yer alıyor. Kişi başına düşen tüketimde Avrupa ortalaması 20 litre iken, Türkiye'de bu rakam henüz yarıya ulaşmış durumda. Meyve suyu sektörümüz, hem ihracatta hem de iç piyasada büyüme potansiyeline sahip. 2028 yılında Türkiye'nin meyve suyu ihracatından elde edeceği döviz miktarının 1 milyar dolara ulaşacağını öngörüyoruz" dedi.

Meyve suyu sektöründe yeni yatırımlar için Türkiye'nin zengin meyve çeşitliliğinin bir avantaj olduğunu belirten Uçak, "Türkiye'nin mevcut meyve çeşitliliğinin yanı sıra tropikal meyvelerin üretimi de hızla artıyor. Bu, hammaddede avantaj sağlıyor ve kaliteli iş gücüyle birleşince Türkiye, yatırımcılar için her zaman cazip bir seçenek olmaya devam ediyor. Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Fitch, Türkiye'nin kredi notunu geçtiğimiz hafta 'B'den 'B+'ya yükseltti. Bu, Türkiye'deki makroekonomik göstergelerin yatırım için uygun bir ortam oluşturduğunu gösteriyor. Türkiye'de meyve sebze mamulleri sektöründe meyve suyu ihracatının liderliğinin devam edeceğine inanıyoruz" diye konuştu.

2024 yılına parlak bir başlangıç

Türk meyve suyu sektörünün 2024 yılına parlak bir başlangıç yaptığını belirten Uçak, "Türkiye, 2023 yılının ocak-şubat döneminde 74 milyon dolarlık meyve suyu ihraç ederken, 2024 yılının ilk iki aylık döneminde bu rakamı yüzde 27 artışla 94 milyon dolara yükseltti. Bu başarının, 2024 yılının tamamına yayılacağına inanıyoruz. 2023 yılındaki meyve suyu ihracatında elma suyu, 251 milyon dolarlık ihracatıyla açık ara liderken, vişne, şeftali ve kayısı suları 130 milyon dolar, karışık meyve suları 23 milyon dolar, portakal suyu 8 milyon dolar ve üzüm suyu 5 milyon dolarlık katkı sağladı" ifadelerini kullandı.

Türkiye, meyve suyu ihracatını 151 ülkeye gerçekleştirdi

Türkiye'nin 2023 yılı meyve suyu ihracatında ABD, 196 milyon dolarlık tutarla en büyük pazar konumunda bulunuyor. Hollanda 36,5 milyon dolarlık taleple ikinci sırada yer alırken, İtalya 22 milyon dolarlık ihracatla üçüncü sıradadır. Almanya 18 milyon dolar, Kanada 17 milyon dolar, Japonya 13,5 milyon dolar ve İngiltere 11 milyon dolarlık ihracat rakamlarıyla sıralamayı tamamlıyor.

Kaynak: (AA)