Raporda öne çıkan veriler şöyle:

E-ticaret hacmi 2023'te bir önceki yıla göre %115,15 artışla 1,85 trilyon liraya ulaştı. İşlem sayısı ise %22,25 artarak 5,87 milyar adet oldu. 2024 yılı için e-ticaret hacminin 3,4 trilyon lira ve işlem sayısının 6,67 milyar adet olması bekleniyor.

E-ticaretin genel ticaret hacmine oranı 2019'da %10,1 iken, 2023'te %20,3'e çıktı. E-ticaretin gayrisafi yurtiçi hasıladaki (GSYH) payı, 2023'te %33,3 artarak %6,8'e yükseldi. 2019-2023 arasında e-ticaretin yıllık bileşik büyüme oranı %26 olarak gerçekleşti.

E-ticaretin %51'i mal ticareti, %49'u hizmet ticareti olarak gerçekleşti. Kartlı işlem hacminin %63'ü mal ticareti, %37'si hizmet ticareti kaynaklı.

En büyük e-ticaret hacmi sırasıyla 233 milyar lira ile beyaz eşya ve küçük ev aletleri, 135 milyar lira ile elektronik ve 127 milyar lira ile giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörlerinde kaydedildi.

E-ticarete uyum endeksine göre İstanbul en yüksek uyum gösteren il oldu. Kayseri, Çorum, İzmir ve Kocaeli ise İstanbul'u takip etti.

2023'te Türkiye genelinde e-ticaret yapan işletme sayısı 559 bin 412'ye, pazaryerlerinde faaliyet gösteren işletme sayısı 540 bine yaklaştı. Kendi sitesinden veya mobil uygulamasından e-ticaret yapan ETBİS'e kayıtlı işletmelerin sayısı 35 bini aştı.

E-ticaret yapan işletmelerin %76'sı şahıs işletmesi, %21'i limited şirket ve %3'ü anonim şirkettir. E-ticaret faaliyetinde en çok işletme İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya'da bulunuyor.

E-ticaret faaliyetinde bulunan esnaf işletmesi sahiplerinin %70,5'i erkek, %29,5'i kadın olup, çoğunluk 25-44 yaş aralığındadır.

Kasım ayı, kampanyalar sayesinde işlem hacmi olarak en yoğun dönem oldu. 2023'te en yüksek işlem yapılan günler 11 Kasım ve 24 Kasım (Öğretmenler Günü) oldu.

E-ticaret harcamalarında 25-36 yaş aralığı dikkat çekiyor. En fazla harcama 29 yaşındaki tüketiciler tarafından yapıldı. E-ticaret hacminin yarısından fazlasını 25-36 yaş aralığındaki tüketiciler oluşturdu.

Mobil uygulamaların tercih edilme oranı yüksek olup, işlem sayısının %91'i, işlem tutarının ise %80'i mobil uygulamalardan gerçekleşti.

E-ticaret işlemlerinin %43'ü 18.00-00.00 saatleri arasında yapıldı.

Türkiye genelinde ortalama kargo teslim süresi 46,2 saat olarak belirlenirken, teslim edilemeyen kargoların %34,13'ü müşterinin kabul etmemesi, %26,43'ü adreste bulunamama nedeniyle geri döndü. En az karşılaşılan sebep ise %1,2 ile hasarlı kargo oldu.

En fazla kargo gönderimi yapan iller sırasıyla İstanbul, Kocaeli, Ankara, İzmir, Bursa ve Kayseri olurken, en çok kargo alan ilçe Ankara'nın Çankaya ilçesi oldu.

Sektör bazında en çok satılan ürünler: 

- Giyim, ayakkabı ve aksesuar sektöründe ayakkabı, gömlek, mont ve ceket, pantolon, elbise.
- Elektronik sektöründe cep telefonu, dizüstü bilgisayar, televizyon, ağ sistemleri, masaüstü bilgisayar.
- Beyaz eşya ve küçük ev aletlerinde airfryer, fritöz, klima, mutfak aletleri, çamaşır makinesi, buzdolabı.
- Gıda ve süpermarket sektöründe meyve ve sebze, çay, et, deniz ürünleri, yumurta, kahve.
- Yemek sektöründe hamburger, kebap, pizza, pide, döner, tatlı, dondurma. 

Kaynak: (İLKHA)